Msze Św. i nabożeństwa
w niedziele i święta:
9:00 (Zielęcice), 10:30 (Lipki), 12:00 (Brzezina)
w dni powszednie:
18:00 (III-X); 17:00 (XI-II)
wtorki w Zielęcicach
środy i soboty w Brzezinie
czwartki i piątki w Lipkach
Nabożeństwa:
Adoracja Najśw. Sakramentu
Pierwsza niedziela miesiąca, po każdej Mszy
Pierwszy czwartek i piątek miesiąca od 17.00 do 18.00 (XI-II od 16.00 do 17.00) w Lipkach
Pierwsza sobota miesiąca od 17.00 do 18.00 (XI-II od 16.00 do 17.00) w Brzezinie
Nabożeństwo Pierwszych Sobót miesiąca:
17.00 w Brzezinie (XI-II o 16.00)
Nabożeństwa Fatimskie z procesją:
13. dzień miesiąca od maja do października, naprzemiennie w Lipkach lub Brzezinie po Mszy świętej
Nabożeństwa różańcowe (październik):
w dni powszednie: 17.30 - tam, gdzie jest sprawowana Msza (18.00 - pozostałe kościoły)
w niedziele: Brzezina - po Mszy o 12.00; Zielęcice - 16.00; Lipki - 17.00
Roraty w Adwencie:
środy w Brzezinie o godz. 17.00
piątki w Lipkach o godz. 17.00
Drogi Krzyżowe:
w piątki Wielkiego Postu:
- Zielęcice - godz. 16.30
- Brzezina - godz. 17.15
- Lipki - po Mszy o godz. 18.00
Gorzkie Żale:
w niedziele Wielkiego Postu:
- Lipki - po Mszy świętej
- Brzezina - po Mszy świętej
- Zielęcice - godz. 17.00 (z kazaniem pasyjnym)
Nabożeństwa Majowe:
w dni powszednie: tam, gdzie jest sprawowana Msza - po Mszy świętej wieczornej (w pozostałych kościołach o 18.00)
w niedziele: w każdym kościele po Mszy świętej
Spowiedź Św.
przez cały tydzień:
30 min przed Mszą Św.
w I czwartek, I piątek i I sobotę miesiąca:
w czasie adoracji godzinę przed Mszą
Chrzest Św.
Wymagane dokumenty:
- akt urodzenia dziecka (odpis z Urzędu Stanu Cywilnego)
- dane o rodzicach chrzestnych (imiona, nazwiska, wiek, wyznanie, zawód, adres zamieszkania)
- zaświadczenia z parafii zamieszkania chrzestnych, że mogą pełnić funkcję chrzestnych (musi to być osoba wierząca i praktykująca, nie związana żadnymi przeszkodami kanonicznymi, która przystąpi do spowiedzi i komunii świętej; osoba bierzmowana)
- zgoda na chrzest w naszej parafii od swojego proboszcza, jeśli rodzice nie mieszkają na terenie naszej parafii
KTO MOŻE BYĆ RODZICEM CHRZESTNYM?
Bardzo często w kancelarii ksiądz może dowiedzieć się, że nie zna się na teologii i na szafowaniu sakramentów, gdyż przychodzący prosić, a niejednokrotnie wręcz żądać, chrztu dla swojego dziecka, pouczają go kogo oni mogą sobie wybrać na chrzestnego. Trzeba jasno zauważyć, że wystarczy jedynie sięgnąć do Kodeksu Prawa Kanonicznego, który jasno precyzuje kto może być rodzicem chrzestnym. Trzeba też przypomnieć, że prawo kanoniczne obowiązuje nie tylko księdza, ale wszystkich wierzących, a więc również tych, którzy o chrzest przychodzą prosić. A więc kto może pełnić tę zaszczytną funkcję chrzestnego? Przyjmujący chrzest powinien mieć, jeśli to możliwe, chrzestnego. Ma on (...) dziecko wraz z rodzicami przedstawić do chrztu oraz pomagać, żeby ochrzczony prowadził życie chrześcijańskie odpowiadające przyjętemu sakramentowi i wypełniał wiernie złączone z nim obowiązki (Kan. 872). Zauważmy że prawo wymaga przynajmniej jednego chrzestnego. Nie trzeba się więc tłumaczyć, że musi być np. brat bo nie ma nikogo drugiego, kogo można o to poprosić. Warto zauważyć, że nie musi to być ktoś z rodziny (Należy wybrać jednego tylko chrzestnego lub chrzestną, albo dwoje chrzestnych (Kan. 873)). Podkreślone również tutaj zostają obowiązki chrzestnego. Oczywiście, aby pomóc w rozwoju w wierze dziecku najlepiej jest czynić to poprzez przykład własnego życia wiarą (modlitwa i udział w sakramentach). Zauważmy też, że niedopuszczalne jest również, aby chrzestny był jedynie wpisany w księgę, a w czasie chrztu był nieobecny. Do przyjęcia zadania chrzestnego może być dopuszczony ten, kto:
Myślę, że największy problem pojawia się z drugą częścią odnośnie punktu 3. Co to znaczy: prowadzi życie zgodne z wiarą i odpowiadające funkcji, jaką ma pełnić. Bardzo ważne jest tutaj świadectwo swojej wiary, którą dany kandydat składa. Oczywiście chodzi o fakt jego uczciwości do Bożych przykazań: niedzielna i świąteczna Eucharystia, przyjmowane sakramenty oraz życie zgodne z nauczaniem Chrystusa na co dzień. Kandydaci na chrzestnych winni przynieść ze swojej parafii zaświadczenie od swojego duszpasterza, że taką funkcję mogą pełnić (a nie zaświadczenie, że byli bierzmowani). Warto więc, zanim napadniemy księdza w kancelarii zapytać się samych siebie, czy dla mnie sakrament chrztu dla mojego dziecka jest naprawdę czymś ważnym? Jeśli tak, to wezmę sobie te kilka punktów, czy to jako rodzic, czy to jako chrzestny, naprawdę do serca. Jeśli nie, to może lepiej poczekać z chrztem, aż rodzice zrozumieją po co w ogóle udziela się chrztu świętego. |
I Komunia Św.
Najbliższe spotkania rodziców i dzieci:
- krótkie spotkanie po każdej Mszy w 2. niedzielę miesiąca
w najbliższym czasie dzieci otrzymają:
- medalik - w czasie Mszy świętej 8 grudnia
- świecę - w czasie Mszy świętej 2 lutego
- książeczkę - w czasie Mszy świętej w I Niedzielę Wielkiego Postu (9 marca)
I Komunia Święta odbędzie się 25 maja 2025 roku o godz. 12.00 w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Lipkach
Wymagane dokumenty (do dostarczenia do końca grudnia):
- metryka chrztu dziecka
- jeśli dziecko nie należy do naszej parafii należy przedstawić zgodę własnego proboszcza na przystąpienie do I Komunii Świętej
Bierzmowanie
Wymagane dokumenty:
- metryka chrztu
- jeśli kandydat nie mieszka na terenie naszej parafii należy przedstawić zgodę własnego proboszcza na przystąpienie do bierzmowania w naszej parafii
- dane świadka do bierzmowania (osoba wierząca, praktykująca, która może przystąpić do spowiedzi i Komunii Świętej, najlepiej, by był to któryś z rodziców chrzestnych)
Małżeństwo
Na 3 miesiące przed datą wyznaczonego skarmantu małżeństwa narzeczeni zgłaszają się do kancelarii z następującymi dokumentami:
- aktualne, tj. z datą do 3 miesięcy wstecz, metryki chrztu
- dowody osobiste,
- ostatnie świadectwo katechizacji,
- świadectwo bierzmowania (o ile nie odnotowano na metryce chrztu),
- zaświadczenie o uczestnictwie w katechezie przedmałżeńskiej,
- zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego (jest ono ważne 6 miesięcy i niezbędne gdy małżonkowie chcą, aby ślub kościelny pociągał za sobą również skutki cywilno-prawne – tzw. ślub konkordatowy) lub akt ślubu, jeśli wcześniej zawarto związek cywilny.
- dane świadków sakramentu małżeństwa (imiona i nazwiska, data urodzenia, adres zamieszkania)
Namaszczenie chorych
O sakrament można poprosić księdza w każdej chwili, gdy zachodzi potrzeba. W naszej parafii ksiądz odwiedza chorych w domach z posługą sakramentalną (spowiedź, Komunia, namaszczenie) w pierwsze soboty miesiąca w godzinach przedpołudniowych. Chorych można zgłaszać księdzu osobiście w zakrystii po Mszach, w kancelarii lub telefonicznie.
W Kościele katolickim Namaszczenie chorych zostało odnowione w wyniku Reformy liturgicznej soboru watykańskiego II. 30 listopada 1972 roku papież Paweł VI wydał na ten temat konstytucję Sacram Unctionem Infirmorum. Współcześnie kładzie się nacisk na znaczenie uzdrawiające namaszczenia. Jak zauważył Katechizm Kościoła Katolickiego, choć w historii udzielania tego sakramentu doszło do ewolucji w kierunku rytu przedśmiertnego, jednak nigdy nie zapomniano o jego mocy przywracania zdrowia ciała i duszy
Do obrzędu używa się oleju chorych (łac. oleum infirmorum), poświęconego przez biskupa w Wielki Czwartek lub przez delegowanego kapłana. Sakrament ten dana osoba może przyjąć wielokrotnie, ilekroć nastąpi u niej znaczące pogorszenie stanu zdrowia (KKK 1515). Jeżeli choroba uniemożliwia spowiedź, łaską sakramentu, jako aktu Kościoła, któremu zostało powierzone zadanie rozwiązywania i związywania (por. Mt 18,18) jest także odpuszczenie grzechów.
Trzy sakramenty, namaszczenie, jako sakrament Ducha Świętego, udzielane razem z poprzedzającą je spowiedzią (= sakramenty uzdrowienia) i następującą po nim Eucharystią – są w pewnym sensie odpowiednikiem Sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego. Z reguły, w pierwszych wiekach Kościoła udzielano ich w następującej kolejności: w czasie Nocy paschalnej najpierw był chrzest, po którym następowało namaszczenie bierzmowania, a następnie ochrzczonych prowadzono na wspólną Eucharystię, włączając ich do wspólnoty Kościoła, jakby byli już w nowo odzyskanym raju.